Image default

20 éve nem közlekedik, de a felújítás után újra vízen lesz a Balaton legnagyobb hajója

A Beloiannisz, az 1952-es forgalomba állításától egészen 2006-ig a tó legnagyobb, több, mint 44 méter hosszú személyszállítója volt a Balatonnak. 20 éve már nem közlekedik, de másfél év múlva azonban az elképzelések szerint ismét a fedélzetére léphetünk. 

A Beloiannisz 1952-es építésű, magyar utasszállító motorhajó, mely évtizedekig közlekedett a Balatonon, és ezáltal az egyik legismertebb magyar hajó. 1952-es megépítésétől a Szent Miklós 2006-os forgalomba állásáig a legnagyobb balatoni személyszállító hajó, sokáig tartották a flotta „zászlóshajójának” is. Pályafutása alatt évtizedekig volt nyári estéken a siófoki zenés sétahajó, fedélzetén fellépett a magyar könnyűzenei élet színe-java. 2003 óta nem közlekedik, jelenleg felújítás alatt áll.

Igazi, muzeális értékű hajóról van szó, hiszen ma már ilyen szegecselt hajótestet nem építenek, de a körbejárható sétafedélzet is kuriózumnak számít – mondta el a Beloiannisz Hajóért Alapítvány kuratóriumi elnöke az InfoRádióban – szúrta ki a Turizmus Online.

A megállapodás alapján a Beloiannisz a lakosság számára elérhető módon a BAHART menetrendszerinti hajójaként is fog üzemelni, amint elkészül.

„Nagyon örülünk, és hatalmas lépcsőfok, eddigi munkánk elismerése is egyben, hogy a Balatoni Hajózási Zrt. immár partnerként, még nagyobb figyelemmel követi a Beloiannisz hajó felújításának munkálatait. A megállapodásba is belefoglalt közös célunk, hogy a Beloiannisz a restaurálási és energetikai felújítási munkálatok befejeztével újra fontos szereplője lehessen a Balaton kulturális és hajózási szcénájának.” – emelte ki Vizy Márton, a Beloiannisz Hajóért Alapítvány kuratóriumi elnöke.

Így született a Beloiannisz

Így írt a hírről az 1952. május 27-i Magyar Nemzet:

A Balatonfüredi Hajógyár dolgozói lelkes munkaversenyben építik a Balaton eddig legnagyobb, legkorszerűbb személyszállító hajóját, a hatszáz utast befogadó »Beloiannisz«hajót. A vasszerkezet szerelését, a kormányberendezést már elkészítették és elhelyezték a hatalmas méretű hajócsavart is. A motorszerelést néhány napon belül befejezik. A Hajógyár dolgozói lelkes ütemben építik tovább a veloianniszt hajót, hogy júniusra vízre bocsáttassák.”

Bár ’52 júniusára ígérték, de néhány napot csúsztak a hajó elkészítésvel, így július 3-án került vízre.

Első útjára indult a „Beloiannisz” hajó

– címmel számolt be az eseményről az Esti Budapest, 1952. július 4-én:

„A partról a megafonon messze száll a hajóépítők jelentése a munka befejezéséről és a hajósok fogadalma, hogy a hős névadó emlékéhez méltóan viszik a hajót a zalai és a somogyi part között. Szolgálja ez a hajó dolgozóink örömét és vidámságát. Amint hasítja a hűs hullámokat, fedélzetén hatszáz üdülő, pihenő dolgozóval a „Beloiannisz” is járuljon hozzá ahhoz, hogy a világ egyik legszebb édesvízi tava nagy nemzeti játszótér legyen öregnek, fiatalnak egyaránt. — Körülbelül így foglalja össze Bebrits elvtárs, közlekedési miniszter a szép, újhajó rendeltetését.”

A Fiatalkorunk rovat további hírei ITT találhatóak.

Bahart – Turizmus Online – Nyugdíjasbarát

címlapkép: wikipédia

hírek ebből a rovatból

Két perc különbséggel, két különböző évben születtek a spliti ikrek

nyugdijaspeti

Ingyenes, adventi családi programokkal vár a Nemzeti Színház

nyugdijaspeti

Középkori kéziratra bukkantak Kolozsváron

nyugdijaspeti