Öt évtizeddel ezelőtt új korszak köszöntött be a magyar polgári repülésben. Szolgálatba állt a Malévnél az első Tu-154-es, ezzel a magyar légitársaság az új típus egyik első üzemeltetője lett a keleti blokkban. A kékorrú nagyvasak közel 30 éven át repültek a vállalatnál – írja az Aeropark.
Mazalin Tibor szinte a kivonásáig dolgozott a típuson, és tagja volt annak a személyzetnek, amelyik elsőként kapta meg a kiképzést és a jogosítást a Tu-154-esre a 70-es évek elején, és amelyik az első géppel LCAladárral landolt a budapesti betonon 1973. szeptember 5-én. Izgalmas néhány hónap volt, amíg eljutottak az Uljanovszkban zajló elméleti tanfolyamtól a berepülésekig.
Miben különböztek a Malévnak készülő példányok a többitől? Hogyan valósult meg a háromfős pilótafülke a nagyvasakon? Milyen nehézségekbe ütközött a műszerfalak áttervezése és feliratozása? Milyen út vezetett addig, hogy fél évszázaddal ezelőtt az első menetrend szerinti járatát teljesíthette az ikonikus típus a Malév színeiben? Tucatnyi történetet oszt meg Mazalin Tibor, akinek karrierjében óriási szerepet játszik a „nagyvas”.
A Malévnél az évtizedek során összesen 18 Tu-154-es repült, 2001-ben vonták ki őket végleg a forgalomból. A korszaknyitó példány, „LCAladár” 1993-ban, már áruszállításra átalakított cargo gépként teljesítette utolsó útját. Azóta is a ferihegyi repülőtér lakója.
A repülőgép 45. születésnapjára széleskörű repülőtéri összefogásnak köszönhetően visszakapta eredeti, klasszikusnak mondható festésképét, az Aeroparkot üzemeltető Légiközlekedési Kulturális Központnak pedig további tervei vannak vele.
Most hétvégén kéklámpás fesztivál az Aeroparkban
A nap, amikor az ország minden részéről különféle típusú és méretű kéklámpás járművek érkeznek az Aeroparkba. A tűzoltó-, rendőr-, és mentőautók mellett helikopterek is tiszteletüket teszik a nagyszabású rendezvényen. Látványos bemutatók, izgalmas szimulációk, élményautózás, speciális eszközök, kéklámpás játszótér és járműfelvonulás vár mindenkit a ferihegyi repülőmúzeumban.
Nyugdíjasbarát